Greenwashing, hoe kan je hiermee omgaan?

greenwashing, fair fashion, slow fashion

Een tijdje geleden was ik bij de Fashion Revolution Talks in Amsterdam. Die werden gehouden op Fashion Revolution Day, een dag waarop er wereldwijd aandacht is voor de misstanden in de kledingindustrie. Zomaar iets wat tussendoor opgemerkt werd, blijft maar in mijn hoofd hangen. “Veel (grote) merken zijn bang voor kritiek op hun duurzame stappen.” Als een merk of bedrijf duurzame stappen onderneemt, maar nog niet alles goed doet weten ze dat vaak goed. Maar als ze dan vervolgens afgebrand worden op alles wat nog niet goed is, dat ontmoedigd ze dan een beetje schijnbaar. Ik besloot me weer even bij te lezen wat betreft Greenwashing.

Greenwashing wat is het?

Greenwashing is eigenlijk je merk of product duurzamer laten lijken dan het is. Bijvoorbeeld een grote keten doet een enorme campagne over een duurzame kledinglijn die is gemaakt van biokatoen. Veel reclame overal, kaartjes in de winkels, een artikel in de krant, enzovoorts. Maar vervolgens blijkt dat de t-shirts van biokatoen maar 30% biokatoen bevat en dat er geen transparantie is over waar ze gemaakt worden. En de rest van de kleding wordt nog steeds onder dubieuze omstandigheden geproduceerd. Dus veel (overdreven) aandacht voor dat ene duurzame product en verder nergens transparant over zijn. Dat is greenwashing.

Nu weet ik dat er inmiddels veel bedrijven zijn die echt wel meer stappen zetten en hun plannen publiceren op hun website. Winkels als C&A, Hema en H&M zijn daar op dit moment druk mee bezig. Ze zijn er nog niet, maar de stappen in de goede richting worden gezet. Ik zou daarom niet zo snel een kledingmerk boycotten, maar altijd vragen blijven stellen.

Hoe herken je Greenwashing?

Er zijn een aantal dingen waar je op kunt letten. Dat betekend wel dat je er even in moet duiken..

  1. Misleidende reclame. Laat een kledingmerk je denken dat ze duurzaam bezig zijn terwijl dat nergens te vinden is? Of het is zelfs aantoonbaar onjuist.
  2. Misleidende beelden. Bijvoorbeeld een merk maakt een fotoreportage in een hele natuurlijke setting en gebruikt worden als ‘pure materialen’ en ‘je voelt je één met de natuur’, dat zegt niets over hoe duurzaam een bedrijf bezig is. Het kan echter wel misleidend zijn.
  3. Vage slogans. Als duurzaamheid op een vage manier wordt gecommuniceerd, zonder dat het te achterhalen is.
  4. Neppe keurmerken. Er wordt een keurmerk gebruikt, wat nietszeggend is en eigenlijk helemaal niet bestaat of erkend is.

Wat doe je als je het niet zeker weet?

Je gaat naar de winkel of je tikt een email waarin je het vraagt. Daarbij is het goed om te vertellen wat jij belangrijk vind als je kleding koopt. Ik vind het bijvoorbeeld het meest belangrijk dat mensen niet worden uitgebuit voor mijn kleding. Daarbij kan je het merk dan vragen hoe dat bij hen gebeurd. Je kunt bijvoorbeeld vertellen dat je gaat twijfelen aan de reclame van het desbetreffende bedrijf doordat je het niet kunt achterhalen op hun website. Vaak krijg je geen antwoord terug, maar een bedrijf weet wel dat hun klant dit belangrijk vindt. En op termijn zullen ze er wat mee moeten doen.

Belangrijk voor consumenten èn bedrijven

Wij als consumenten mogen en moeten onze stem laten horen. Vind je het belangrijk dat er geen dieren leiden voor je kleding, laat het weten! Vind je het belangrijk dat er geen mensen worden uitgebuit, of dat het milieu niet wordt aangetast, vertel het ze!

Bedrijven, luister naar je klanten en de huidige trends! Wat mij betreft hoeft het niet direct perfect. Maar op dit moment zijn er zoveel innovatieve keuzes die gemaakt kunnen worden. Er zijn bedrijven die al alternatieven laten zien. Begin gewoon ergens en ga ermee door, iedere keer een stap.


Bronnen: 
http://greenwashingindex.com
http://mvonederland.nl

Auteur: Lidia

Eerlijke mode, Fotografie, enthousiast, moeder van 3...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *